Українська національна та громадянська ідентичність у сфері відповідальної діяльності ІДГУ

Ізмаїльський державний гуманітарний університет здійснює комплексну роботу з реалізації системної проукраїнської політики у сфері освіти і науки, утвердження української національної та громадянської ідентичності, організації національно-патріотичного виховання дітей і молоді. Діяльнісна участь університетської спільноти в зазначеному контексті не модна тенденція, а планомірна активність.

В умовах начасних геополітичних викликів перед Україною постало невідкладне питання збереження власної національної, громадянської ідентичності. Йдеться як про глобалізаційні процеси, котрі зачепили Україну, так і про російську агресію.

Зміцнення державності та забезпечення єдності неможливе без закладення підґрунтя для цієї єдності у вигляді системи базових цінностей, значущих для кожного члена суспільства. Аби стати важливими, цінності мають бути не лише засвоєними на теоретичному рівні, а ще й трансформуватись у принципи, якими громадяни керуються у повсякденні. А це вже результат громадянської освіти та національно-патріотичного виховання.

Майбутнє української держави значною мірою залежить від рівня сформованості української громадянської ідентичності. Життя підтверджує, що втрата громадянської ідентичності породжує серйозні проблеми, які пов’язані з глибоким відчуженням у суспільстві, відчуттям розпаду, нестабільності людського буття і напряму загрожують національній безпеці країни.

Громадянська ідентичність є однією з найважливіших, задокументованих на міжнародному та національному рівнях. Як шлях особистого включення в політичне і соціальне життя, поєднання знань, цінностей, умінь та навичок в останніх дискурсах, громадянськість переходить від акценту на правових, громадянських та політичних питаннях до ідентичності, чеснот та громадянської самоідентифікації.

Національна ідентичність не є константною, а постає постійним процесом формулювання компонентів національного буття. Формування національної ідентичності зумовлюється дією історичних, ментальних, соціально-економічних, етнодемографічних і навіть регіональних чинників. На її творення впливають і зовнішні геополітичні чинники, зокрема й наявність зовнішньої небезпеки.

Національно-патріотичне виховання є багатогранним механізмом, який охоплює діяльність як державних органів влади, громадських організацій, закладів освіти, так і соціальних інститутів – родини, церкви тощо. Отже, пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення громадян до української нації, Батьківщини, держави. Таке цілісне становлення громадян залежить від формування особистості під впливом зовнішніх і внутрішніх, регульованих і нерегульованих чинників, факторів прямого і непрямого впливу, серед яких провідну роль відіграють цілеспрямоване навчання та виховання.

Наша університетська спільнота усвідомлює, що цілісність держави, її майбутній розвиток передусім залежать від соціально-демографічної групи, яка завтра відіграватиме провідну роль у суспільних процесах. Молодь, володіючи високим інтелектуальним потенціалом, умінням бачити майбутнє в нових парадигмах, характеризуючись мобільністю та гнучкістю, здатна впливати на суспільний розвій, визначати майбутню суспільну траєкторію. Зважаючи на це, досвід Ізмаїльського державного гуманітарного університету в контексті утвердження української національної та громадянської ідентичності є показовим і цінним. Кафедрами, факультетами, відповідними центрами нашого університету проводиться чимало тематичних заходів, друкуються фахові статті й монографії; в межах багатьох освітніх компонентів чинних освітньо-професійних програм реалізується вироблення засад громадянської компетентності. З 2023 року в ІДГУ здійснюється набір на магістерську освітньо-професійну програму Середня освіта: історія. Громадянська освіта та національно-патріотичне виховання.

Бажання поділитись своїми напрацюваннями в актуальній площині, визначити пріоритетні напрями перспективної діяльності спонукали ІДГУ до участі в П’ятнадцятій міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти», яка відбулася 27–29 березня 2024 року. Конкурсна робота, підготовлена командою Ізмаїльського державного гуманітарного університету, перемогла в тематичній номінації «Виховні константи утвердження української національної та громадянської ідентичності» та була нагороджена срібною медаллю. Учасники команди доц. Гончарова Н.О. (кафедра історії та методики її навчання), проф. Кічук Я.В. (кафедра права і соціальної роботи), проф. Лесіна Т.М. (кафедра дошкільної та початкової освіти) отримали сертифікати.

Висока відзнака безперечно засвідчує результативність зусиль усієї університетської громади, але передусім спонукає до подальшої роботи.

Наталія Гончарова, завідувачка кафедри історії та методики її навчання

Поширити